[64][65] Later critics including Gidel, Pronko, Marcel Achard and Kenneth Tynan have judged that in his farces Feydeau was second only to Molière as France's great comic dramatist. Il continue à écrire des monologues, dits par Coquelin cadet et Saint-Germain: Les Réformes, Le Colis et Le Billet de mille. [29] He had a series of poor or mediocre runs in the late 1880s with La Lycéenne (a vaudeville-opérette with music by Gaston Serpette, 1887), Chat en poche (1888), Les Fiancés de Loches (1888 co-written with Maurice Desvallières), and L'Affaire Edouard (1889). A run of more than 100 performances was regarded as a "hit" in the Parisian theatre of the time. Feydeau was born at his parents' house in the Rue de Clichy, Paris, on 8 December 1862. Source : BnF/Gallica. I have never seen an audience give itself up more completely or continuously to unbridled hilarity. [47] The play ran for 371 performances. Lorsque j’étais très jeune et que je rentrais chez moi, il m’arrivait de m’arrêter à la terrasse de Maxim’s où m’attirait un homme étrange. Le Dindon de Feydeau. (1971) and La Puce à l'oreille (1978), both directed by Jean-Laurent Cochet. [147] The Internet Broadway Database records no Feydeau productions in the 21st century. Fiancés en herbe, une comédie enfantine en un acte, est créée le 29 mars 1886 à la salle Kriegelstein. There were numerous Feydeau revivals in theatres in Paris, cities across France, and Brussels, including seven productions of Le Système Ribadier[135] three of Monsieur chasse!,[136] five of La Dame de chez Maxim,[137] and four of La Puce à l'oreille. [42], In 1894 Feydeau collaborated with Desvallières on La Ruban (The Ribbon), a comedy about a man desperately angling for appointment to the Legion of Honour. Emile ZOLA, 1 personnage Alors que le théâtre de Feydeau repose sur des dialogues acérés et un comique de situation parfois répétitif, Christian Hecq oublie la parole. À qui ma femme ?vaudeville en trois actes Cent millions qui tombent– pièce inachevée Champignol malgré lui– vaudeville en 3 actes Chat en poche , vaudeville en trois actes Je ne trompe pas mon mari, vaudeville en trois actes L’Affaire Edouard, vaudeville en trois actes L’Âge d’or, comédie musicale en trois actes et neuf tableaux L’Hôtel du libre échange , vaudeville en trois actes La Dame de chez Maxim, vaudeville en trois actes L… Je le conduisais souvent jusqu’au kiosque du marchand de journaux de la gare Saint-Lazare, avec lequel il conversait jusqu’à l’aube. In one of his lucid moments Feydeau complained that he was incarcerated for saying he was Napoleon III, but that another patient supposed himself to be President of France: the patient. [78], Feydeau wrote more than twenty comic monologues,[79] and provided librettos for the composers Gaston Serpette, Alfred Kaiser and Louis Varney,[80] but his reputation rests on those of his plays known in English as farces. Georges Feydeau renonce assez tôt à des études poussées pour se consacrer au théâtre. – Les progrès techniques dans les pièces de Feydeau With him, you have to laugh, laugh again, laugh always. Monsieur chasse! Auteure de ce dossier : Rafaëlle Jolivet Pignon 1894 est une année féconde pour Georges Feydeau, qui écrit quatre pièces dont L’Hôtel du Libre-Échange, sa dernière collaboration avec Maurice Desvallières.Créée le 5 décembre au Théâtre des Nouveautés, à Paris, elle remporte un succès énorme. L’hôtel du libre échange, de Georges Feydeau Téléchargez : epub pdf ... La Duchesse des Folies-Bergère, de Georges Feydeau Téléchargez : epub pdf ... COLLECTION THEATRE (La première page des textes en epub parfois reste vide) (Look After Amélie, 1908). Toto, 7 ans Le cabinet de travail de Follavoine. [n 11] He lived there, surrounded by his paintings and books, until 1919. The mighty, yes the mighty, vaudevillist who is M. Georges Feydeau! J’étais touché. Feydeau never regained the success he had enjoyed with La Dame de chez Maxim. George SAND Toute cette semaine, l’atelier théâtre lycée présente, à 20h30, L’Hôtel du libre échange de Georges Feydeau ! Distribution : 11 hommes et 6 femmes Téléchargement de la pièce en texte intégral gratuitement sur libretheatre.fr – Les ressorts comiques du langage chez Feydeau "Comment peut-on être assez bête pour croire qu'un garçon aussi intelligent que Georges est le fils de cet empereur idiot!". Le Dindon (literally "Turkey" but in French usage signifying "Dupe" or "Fall guy")[51] ran for 275 performances at the Palais-Royale in 1896–97,[52] and at the end of the decade Feydeau had the best run of his career with La Dame de chez Maxim, which played at the Nouveautés from January 1899 to November 1900, a total of 579 performances. Liste des oeuvres présentes dans le Répertoire de Libre Théâtre. L’année suivante, il fait représenter de nouveaux monologues par Coquelin cadet (Les Célèbres) et par Galipaux (Le Volontaire). [16] Still stage-struck, he began writing again. Avec son corps de marionnette, sa voix d’enfant, il suscite chez nous un rire immédiat et sans arrière-pensée, comme seuls les plus grands clowns savent le faire. [3] His father, Ernest-Aimé Feydeau, was a businessman and a moderately well-known writer, whose first novel Fanny (1858) was a succès de scandale and earned him some notoriety. After a funeral at Sainte-Trinité, Paris, he was buried in the Montmartre Cemetery. The hotel was renamed the Hotel Concorde Saint-Lazare in 1973, and then Hilton Paris Opéra in 2015. [73] From 1908 Feydeau focused chiefly on a series of one-act plays, which he envisaged as a set to be called From Marriage to Divorce. He said that he made so much money from La Dame de chez Maxim that he could afford to take two years' break from writing and devote himself instead to his hobby, painting. Libre Théâtre a proposé pendant la première période de confinement quelques idées de lecture, des pièces courtes, souvent peu connues, décalées, dans des genres très différents, entre humour et humour noir, piochées dans notre site et accessibles comme toujours librement. M. Georges Feydeau has a spirit, a devil in him which it is impossible to resist. [30], In 1889 Feydeau married Marie-Anne, the daughter of Carolus-Duran, a prosperous portrait painter. Classement par genre En 1909, le Circuit, pièce écrite  en collaboration avec Francis de Croisset est un échec. [74], Feydeau had long been subject to depression, but in mid-1919 his family, alarmed at signs of a severe deterioration in his mental condition, called in medical experts; the diagnosis was dementia caused by tertiary syphilis. [140] Other English adaptations included Peter Hall and Nicki Frei's versions of Le Dindon (1994, as An Absolute Turkey) and Occupe-toi d'Amélie! Le Théâtre au XVIIIe siècle Feydeau continue à écrire des monologues dit par Coquelin cadet (Le Potache et Patte en l’air) et par Judic (Aux antipodes, Le Petit Ménage). The play takes place in Paris in the 19th century, and follows two Parisian households and their friends over the course of two days. [43] At around the same time, after a certain amount of angling on his own account,[44] Feydeau was appointed to the Legion, at the early age of thirty-two, joining a small élite of French playwrights to be so honoured, including Dumas, Meilhac, Ludovic Halévy, Victorien Sardou and Becque. Très grand succès : 275 représentations. Comédie en trois actes et en prose de Georges Feydeau créée le 8 février 1896, sur la scène du théâtre du Palais-Royal. Le Théâtre en France aujourd’hui, Henry BECQUE [59] Of his first four plays of the 1900s, only La Main passe! Il est le fils du romancier Ernest Feydeau et de Léocadie Bogaslawa Zelewska. He is remembered for his farces, written between 1886 and 1914. Il grandit au sein d’un milieu littéraire et bohème. Ah, the hilarious farce, first cousin of the. "[2] He also said that to make people laugh "you have to place ordinary people in a dramatic situation and then observe them from a comic angle, but they must never be allowed to say or do anything which is not strictly demanded, first by their character and secondly by the plot". [36] Although in private life he was known for his wit,[90] he carefully avoided it in his plays, holding that witty theatrical dialogue interrupted the action. Affiche 1887. [53] The author was used to working with and writing for established farceurs such as Alexandre Germain, who starred in many of his plays from Champignol malgré lui (1892) to On purge bébé! Alfred de MUSSET 110; and Stoullig (1911), p. 396, Stoullig (1909), p. 392 and (1910), p. 370, Noël and Stoullig (1896), p. 255 ("vaudeville"); and (1897), pp. [50], During the rest of the 1890s there were two more Feydeau plays, both highly successful. Nouveaux succès en 1908 avec Occupe-toi d’Amélie et de Feu la mère de Madame. Le mal venait d’entrer en moi. Vérifiez votre boîte de réception ou votre répertoire d’indésirables pour confirmer votre abonnement. Feydeau gambled and lost large sums and in 1901 had to sell some of his valuable art collection;[n 7] his wife was said to have become bitter and spendthrift. Source : BnF/Gallica L’année suivante, la critique et le public accueille favorablement Le Bourgeon au théâ­tre du Vaudeville. [57] Finance became a continual problem. Rien de plus naïf que de croire que la poésie au théâtre se limite à Musset. [20] The typical Feydeau characters and plot were already in evidence: a shy husband, a domineering wife, mistaken identities, confusion and a happy ending. [n 4], Ernest was a friend of Gustave Flaubert, Théophile Gautier and Alexandre Dumas fils, and Feydeau grew up in a literary and artistic environment. », est également un succès avec 89 représentations. "[n 3] She was more equivocal about her relationship with the duke,[10] and Feydeau later said that people could think Morny his father if they wanted to. [35] He benefited from his study, and in 1891 wrote two plays that restored his reputation and fortune. Feydeau's personal life was marred by depression, unsuccessful gambling and divorce. En 1889, Feydeau épouse Marianne Carolus-Duran, la fille du peintre,  avec laquelle il aura quatre enfants.. En février 1890, Feydeau est admis à la Société des auteurs et compo­siteurs dramatiques avec Henri Meilhac et Georges Ohnet pour parrains. L'Hôtel du libre échange est une pièce de théâtre en trois actes de Georges Feydeau, écrite en collaboration avec Maurice Desvallières, représentée pour la première fois à Paris le 5 décembre 1894, au théâtre des Nouveautés.Ce vaudeville connait un succès considérable (plus de 350 représentations) et est aujourd'hui une des œuvres les plus célèbres de Feydeau. Mortimer, p. 103; "French Producer for Farce", "Georges Feydeau: note sur deux énigmes résolues", Baker's Biographical Dictionary of Musicians, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Georges_Feydeau&oldid=990674759, 19th-century French dramatists and playwrights, 20th-century French dramatists and playwrights, Pages containing links to subscription-only content, Wikipedia articles with BIBSYS identifiers, Wikipedia articles with CANTIC identifiers, Wikipedia articles with RKDartists identifiers, Wikipedia articles with SELIBR identifiers, Wikipedia articles with SNAC-ID identifiers, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Wikipedia articles with Trove identifiers, Wikipedia articles with WORLDCATID identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License, pièce historique en deux actes et 3 tableaux, Juvenilia: not staged in Feydeau's lifetime, comédie musicale en 3 actes et neuf tableaux, This page was last edited on 25 November 2020, at 21:38. Il créé en 1887 un nouveau monologue, Les Enfants, pour Coquelin aîné. Traductions, Le Théâtre au XXe siècle [n 5], After the outbreak of the Franco-Prussian War in 1870 the family left Paris for Boulogne-sur-Mer, and then stayed for some weeks in Homburg. Vous ignorez donc que la paresse est la mère miraculeuse, féconde du travail. Grâce à ce succès, l’auteur se consacre pendant deux ans à la peinture. [45], La Ruban ran at the Théâtre de l'Odéon for 45 performances. It was condemned from the pulpit by the Archbishop of Paris, and consequently sold in large numbers and had to be reprinted; the author dedicated the new edition to the archbishop. Inauguré en 1791, le théâtre programmait principalement des opéras italiens ou français et des comédies, dont des « pastiches » (pasticcio : pièce écrite en français sur une musique italienne déjà connue). Feydeau escribió más de 60 obras. [48] An English adaptation, The Gay Parisians, was staged in New York in September 1895, and ran for nearly 150 performances;[49] a London version, A Night in Paris, opened in April 1896 and outran the Parisian original, with a total of 531 performances. Par respect pour Feydeau-poète et pour une noble troupe qui progresse de jour en jour. Plus de 20 personnages, Monologue He predicted that the piece "will have an interminable run",[38] and it ran far into the following year for a total of 434 performances. Les comédies de Jean-Pierre Martinez Jules RENARD [76][77][n 12], Feydeau sank into a coma and died in the sanatorium at Rueil-Malmaison on 5 June 1921, aged fifty-eight. De Georges Feydeau. );[124] both were seen in the West End and on Broadway. [128] In the 1970s the Comédie-Française added two more Feydeau plays to its repertoire: Mais n'te promène donc pas toute nue! Entre mars 1885 et début mars 1886, Feydeau tient la rubrique « Courrier des théâtres » au XIXe siècle, journal dirigé par son beau-père, Henry Fouquier. Et je dis miraculeuse, parce que le père est totalement inconnu. In 1919 his mental condition deteriorated sharply and he spent his final two years in a sanatorium in Paris. [19] The biographer Henry Gidel comments that it was not a representative audience, being composed of friends of society members, but it was nonetheless a test of a sort, and the play was enthusiastically received. Dormez, je le veux est programmé jusqu'au 24 mars 2019 au Théo Théâtre, un théâtre parisien situé dans le 15eme arrondissement. Des milliers de livres avec la livraison chez vous en 1 jour ou en magasin avec -5% de réduction . since Feydeau's 1908 original, with the company she co-founded with Jean-Louis Barrault. "Coward Play in London; 'Look After Lulu' Opens", Noël and Stoullig (1887), p. 376 and (1888), p. 354, Stoullig (1900), p. 280 and (1901) p. 285, Stoullig (1903), p. 351 and (1904), p. 386. 1897 voit le montage de deux nouvelles pièces : Séance de nuit et  Dormez, je le veux ! Que jouait-on ? Ce lieu de spectacle, créée en 1995, dispose de deux salles Théo (51 places) et Plomberie (73 places). Il meurt le 5 juin 1921 et est enterré le 8 juin au cimetière Montmartre. I laughed at it from ten o'clock to midnight. Isabelle Nanty, qui signe la mise en scène de cette entrée au répertoire, en souligne les aspects sombres et néanmoins burlesques. [26] In December 1886 the Renaissance presented a three-act comédie by Feydeau, Tailleur pour dames (Tailor for ladies). Feydeau rencontre de nouveaux échecs en 1890 avec deux pièces  écrites en collaboration avec Maurice Desvallières : C’est une femme du monde, comédie en un acte, et Le Mariage de Barillon, vaudeville en trois actes, créées  au théâtre de la Renaissance. Par le Cercle Littéraire Yverdon, le 31 décembre 2016 au Théâtre Benno Besson à Yverdon-les-Bains. John also contrasts Feydeau with the earlier French farceur, Eugène Labiche: "Labiche's world, though fantasticated, is rooted in ordinary life; Feydeau's is cruel, claustrophobic, and smacks of mania". Puis, le Destin voulant parachever son œuvre, il eut ce pouvoir prodigieux de faire rire… D’autres, me direz-vous, l’avaient eu avant lui et d’autres l’ont encore, ce pouvoir, (…) mais lui, Georges Feydeau, ce qu’il avait en outre, et sans partage, c’était le pouvoir de faire rire infailliblement, mathématiquement, à tel instant choisi par lui et pendant un nombre défini de secondes. En 1873, il écrit Eglantine d’Amboise, pièce historique qui se déroule à l’époque de Louis XIII, puis  en 1878 un drame : L’Amour doit se taire. Plusieurs sources mentionnent qu’il serait le fils de Napoléon III ou du Duc de Morny. Son visage était si fin, si beau, si français que c’est celui que M. Larousse avait choisi pour illustrer le mot moustache. Georges COURTELINE was a success, but Champignol was a triumph". L'Hôtel du Libre échange ((in French): Free Exchange Hotel) is a comedy written by the French playwrights Georges Feydeau and Maurice Desvallières in 1894. And it is comic, it is funny! Les œuvres suivantes (La Lycéenne en 1887, Un Bain de ménage , Chat en poche, Les Fiancés de Loches en 1888, L’Affaire Édouard en 1889, écrite avec Maurice Desvallières) ne rencontrent pas le même succès. [n 9] (1904) had a substantial run. Feydeau écrit plusieurs monologues, dits par Galipaux, Coquelin cadet et Saint-Germain (Le Mouchoir, Un coup de tête,  Un monsieur qui n’aime pas les monologues, Trop vieux, J’ai mal aux dents…). Il rencontre des acteurs, des musiciens, des écrivains, des critiques littéraires, des journalistes, et aussi des peintres, d’autant plus qu’il prend des cours dans l’atelier du portraitiste Carolus-Duran. (voir la suite dans l’article Le vaudeville et Feydeau, Un monsieur qui n’aime pas les monologues, Les ressorts comiques du langage chez Feydeau, Les progrès techniques dans les pièces de Feydeau, Le Jeu des ombres de Valère Novarina mise en scène de Jean Bellorini, L’Âge d’Or de Georges Feydeau par la Compagnie IntraMuros & Cie, Parfum de femme par la Cie Gérard Vantaggioli, Les souffrances de Job par la Compagnie DERAÏDENZ, Tango Neruda mise en scène de Serge Barbuscia, Dans la solitude des champs de coton mise en scène d’Alain Timár, L’illusion conjugale d’Eric Assous mise en scène d’Alain Illel, Tailleur pour dames de Georges Feydeau au Pixel Avignon, L’occupation d’Annie Ernaud mise en scène de Pierre Pradinas. Article de Georges Feydeau, publié à la Une du Matin, le 15 mars 1908 voir ci-dessous le document original numérisé. C'est dans cette dernière qu'a eu lieu la représentation de cette pièce. From an early age he was fascinated by the theatre, and as a child he wrote his first plays and organised his schoolfellows into a drama group. (la pièce créée le 25 novembre 1911 tient l’affiche jusqu’au début de mars 1912). [121][122] In the meanwhile the Comédie-Française staged its first full-length Feydeau production, Le Dindon (1951). Vous pouvez explorer l’univers de Feydeau à travers les autres  articles : – Le Théâtre de Georges Feydeau Le traitement du texte intégral de l’ensemble des pièces est en cours. Tu seras un homme de théâtre. ... Ina Au Théâtre Ce Soir 1961 - 1981 254,177 views. The Comédie-Française admitted a Feydeau work to its repertoire for the first time in 1941, with a production of the one-act Feu la mère de Madame, directed by Fernand Ledoux, starring Madeleine Renaud and Pierre Bertin. He recalled Meilhac as saying, "My boy, your play is stupid, but it is theatrical. It's made of everything, and it's made of nothing. » (voir la suite dans l’article Le vaudeville et Feydeau). [2] In general the vaudeville or farcical events are confined to the second of three acts:[36], Howarth observes that "The nightmare quality of Feydeau's middle acts" depends not only on "frenzied comings and goings", but also on mechanical stage accessories such as the revolving bed in La Puce à l'oreille, which conveys its occupants into the next-door room, seemingly at random. La pièce « Hôtel Feydeau » mise en scène par Georges Lavaudant est actuellement à l’affiche du Théâtre de l’Europe jusqu’au 12 février 2017. 1899 voit le triomphe de La Dame de chez Maxim, pièce créée au théâtre des Nouveautés, qui sera jouée pendant deux ans (524 représentations) : cette pièce sera même une des principales attractions touristiques du Paris de l’Exposition Internationale. The four children were Germaine (1890–1941), who married the playwright, Feydeau's art collection included, at various times, works by, Alfred Kaiser (1872–1917) was a Belgian, later British, composer, a pupil of, Literally "The hand passes", as in card games, where play moves from player to player, variously rendered in English versions as "Your Deal". When preparing the first English version of. Le décor est à pan coupé, à gauche : à pan droit, à droite. [127][128] The first was Un Fil à la patte (1961) for the Comédie-Française, which the company took to London in 1964. [2][82] The vaudeville, a genre that originated in the middle ages as a satirical song, evolved into a play in verse with music, and by Feydeau's time had split into two branches: opérettes, such as those by Offenbach, and, in the words of the writer Peter Meyer, "the vaudeville itself ... akin to what we would call slapstick farce, where movement was more important than character". À qui ma femme ?vaudeville en trois actes Cent millions qui tombentpièce inachevée Champignol malgré luivaudeville en trois actes Chat en pochevaudeville en trois actes Je ne trompe pas mon marivaudeville en trois actes L’Affaire Edouardvaudeville en trois actes L’Âge d’orcomédie musicale en trois actes et neuf tableaux L’Hôtel du libre échangevaudeville en trois actes La Dame de chez Maximvaudeville en trois actes La Duchesse des Folies-Bergèrecomédie en cinq actes La Lycéenneva… [6] When she married Ernest Feydeau in 1861, he was a forty-year-old childless widower and she was twenty-one. Follavoine. Feydeau poursuit en parallèle une carrière d’acteur avec Robert de Flers et Mme Gaston de Caillavet, en jouant notamment des pièces de Maurice Donnay ou Anatole France. Droit d'auteur: les textes sont disponibles sous licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions; d’autres conditions peuvent s’appliquer.Voyez les conditions d’utilisation pour plus de détails, ainsi que les crédits graphiques. Il était un ami fidèle, attentif et discret. Par paresse. Pronko describes the last of these, Hortense a dit: "je m'en fous!" Faites sauter le boîtier d’une montre et penchez-vous sur ses organes : roues dentelées, petits ressorts et propulseurs – mystère charmant, prodige ! [1] Asimismo, sus farsas L'Hôtel du libre échange (1894) y Le Dindon (1896) también fueron populares. Il est contraint en 1902 à une nouvelle vente de tableaux. rencontre un vif engouement au théâtre des Nouveautés (211 représentations). Certaines pièces n’ont pas encore été retraitées par Libre Théâtre, mais vous pouvez avoir accès au texte intégral sur le site, via des éditions numérisées, disponibles sur Gallica ou archives.org, ou via la bibliothèque en ligne wikisource. In his teens he wrote comic monologues and moved on to writing plays. – La politique dans les pièces de Feydeau Georges-Léon-Jules-Marie Feydeau[n 1] (French: [ʒɔʁʒ fɛ.do]; 8 December 1862 – 5 June 1921) was a French playwright of the era known as the Belle Époque.